Uw winkelwagen

35 JAAR ALAPE EN SIEGER DESIGN

In gesprek met sieger design

Sieger Design AlapeSinds 35 jaar werken sieger design en Alape samen. Na de beginfase, waarin de architect en design-ondernemer Dieter Sieger aan het roer stond, leiden nu zijn zonen, de bedrijfseconoom Christian Sieger en de designer Michael Sieger, het strategisch opererende ontwerpbureau.Begin jaren tachtig begon jullie vader Dieter Sieger de eerste sanitaire objecten voor huizen en jachten te ontwerpen, waaruit later serieproducten werden ontwikkeld. De samenwerking met Alape was de aanleiding. Hoe begon het allemaal?
 
Michael Sieger: Als architect had onze vader al een zwak voor badkamers. Het was toendertijd ongebruikelijk zich daarmee intensief bezig te houden. Door zijn hobby als zeiler kwam hij in contact met werven. Het interieur van zijn eigen ‘Trintella 42’ werd het uitgangspunt voor zijn loopbaan als interieurdesigner voor zeilboten en jachten.
 
Christian Sieger: Kort voor de lancering van de boot gebeurde er een ongeluk met een grijs geëmailleerde kom. Hij belde naar Alape en vroeg om een snelle vervanging. In ruil daarvoor werd hem gevraagd een foto van de badkamer van het jacht te sturen. Snel daarna nodigde de toenmalige bedrijfsleider, Heinrich Feldhege, onze vader uit om met hem over badkamers te praten. Dat leidde al snel tot een eerste productconcept ‘LaverSet’ en tot zijn derde carrière als sanitair- en industriedesigner.
 
De samenwerking tussen Alape en sieger design duurt nu al 35 jaar. Waarom zijn langdurige samenwerkingen typisch voor uw werk?
 
Christian Sieger: We zien onze opdrachtgevers als partners. In veel gevallen houden we ons niet alleen bezig met design, maar ook met marketing en andere aspecten. Ons doel is een samenwerking aangaan voor een lange termijn. Deze, op partnerschap gebaseerde aanpak, draagt ertoe bij dat design zijn kwaliteit kan ontplooien. Als externe partner kunnen wij het bedrijf met andere ogen bekijken, met een frisse blik en progressieve ideeën. Uiteindelijk maakt dat de samenwerking zo succesvol.
 
Sieger Design

Hoe heeft het merk Alape zich ontwikkeld? Hoe ziet u het vandaag de dag?
 
Christian Sieger: De architectonische helderheid van het merk is het belangrijkste kenmerk. Ik zou graag willen, dat de warme uitstraling van een archaïsche badkamer ervaren kan worden. De laatste jaren is dat goed gelukt. We tonen badkamerwerelden en visies, die duidelijk maken: daarin kan ik mij goed voelen.
 
Michael Sieger: Het merk richt zich sterk op planologen en architecten. Door de markt constant in de gaten te houden, zien we een duidelijke afname in de vraag naar commerciële kant-en-klaar-oplossingen in het high-end segment. Leveranciers van onderdelen worden belangrijker gevonden. Voor elk project maakt een architect of interieurdesigner individuele ontwerpen. Alape is een voorbestemde partner voor hen allemaal.
 
Beïnvloedt geglazuurd staal uw ontwerpproces?
 
Michael Sieger: Vanaf het begin zijn we door dit materiaal gefascineerd en dit enthousiasme blijft. Dat wordt veroorzaakt door de nauwkeurigheid waarmee het kan worden verwerkt. Enkele jaren geleden hebben we in samenwerking met Alape een nieuwe verwerkingsmogelijkheid ontwikkeld, namelijk het lassen van kommen. Hierdoor zijn veel meer creatieve opties ontstaan.
 
Wat zijn de stappen van het eerste idee naar het eindproduct?
 
Michael Sieger: We beginnen met een schets, daarna komt al snel een eerste model. Dat kan, om te beginnen, van karton zijn gemaakt. Het is belangrijk om snel een gevoel voor afmetingen en verhoudingen te krijgen. Voor nadere uitwerking beschikt onze werkplaats over modelbouwtechnieken. Indien mogelijk probeert Alape het ontwerp direct op schaal 1:1 uit te voeren. Wanneer we, zoals bij onze laatste ontwerpen, kunnen lassen, dan lukt dat relatief snel. Anders duurt het enige tijd totdat de gereedschappen klaar zijn.
 
Christian Sieger: In onze werkplaats installeren en testen we het 1:1-prototype en zien we het in een ruimtelijke context. We controleren hoe het object aansluit, of de afmetingen kloppen en of het in de bestaande rasterlogica past. Ook de kleuren en de materialen van de meubeloppervlakken alsmede de accessoires worden op elkaar afgestemd.
 
Alape Sieger Design

Waarop is uw nieuwste product, Scopio, voor Alape geïnspireerd?
 
Michael Sieger: Kwaliteit en waarde van een product zijn niet langer afhankelijk van het gewicht en de grootte ervan. We willen allemaal lichte en filigraan ogende objecten. Tot nu toe baseerde het vormenvocabulaire zich op een zeer strenge geometrie. Ondertussen proberen we de syntaxis van Alape een beetje uit te breiden. Zaken charmanter en eleganter laten lijken, is belangrijk en actueel, vooral omdat ze daarbij veelzijdiger en meer modulair worden.
 
Wat was de grootste uitdaging?
 
Michael Sieger: Ons doel is om de taal van design continu verder te ontwikkelen. Bedrijven letten er tegenwoordig op, dat veranderingen niet te abrupt lijken. Hoe belangrijk een evolutionaire ontwikkeling ook is, het moet geen creatief dogma voortbrengen.
 
Hoe zal het wastafelmeubel of de badkamer in de toekomst evolueren?
 
Christian Sieger: Gelukkig heel heterogeen: Er zijn bijvoorbeeld mensen die in de eerste plaats meer comfort en wellness toeschrijven aan meer technologie. In de badkamer was daarvan lange tijd geen sprake, omdat men bang was, dat elektronica niet te combineren zou zijn met het vochtige klimaat. Dit is niet langer een probleem. Velen willen in staat zijn hun badkamer op afstand voor te bereiden, bijvoorbeeld door de sauna voor te verwarmen. Tegelijkertijd heeft het wastafelmeubel iets heel nostalgisch. Voor onze technische apparatuur hebben we opladers. De badkamer is de perfecte plek om onszelf op te laden. Een mooie badkamer hoeft niet groot te zijn, maar wel goed doordacht ontworpen.


Gepubliceerd in: badkamer nieuws